dilluns, 31 de març del 2008

El català de la princesa

Crec que s'ha de donar el valor que es mereix el gest de la Princesa Letizia de parlar en català al seu primer acte en solitari al nostre país. Ho diu la Constitució, el català, juntament amb la resta de llengües espanyoles, són patrimoni comú de tots els espanyols. L'Estat també hauria d'implicar-se en el seu foment. Malauradament només la Corona i, darrerament, el president Zapatero han donat mostres de sensibilitat envers la nostra llengua. I si el problema és de nom, jo no tinc cap problema en dir que als Països Catalans tots parlem valencià i ja està. Perquè jo almenys, i sóc barceloní, entenc molt bé les novel.les d'en Ferran Torrent o els bons reportatges de la revista El Temps.
Jo proposo que s'aprovi una llei de llengües estatals que reflecteixi en la pràctica la pluralitat lingüística d'Espanya. Les diferents llengües estatals s'haurien de poder utilitzar amb normalitat en el Congrés i en el Senat. L'Estat hauria de gratar-se la butxaca i posar diners per al foment d'aquestes llengües. El català o el basc haurien també de poder ser estudiats en la resta de comunitats autònomes. I em sembla molt bona idea que la comunitat de Madrid obri el curs vinent una escola pública que tindrà el català com a llengua vehicular. Per últim, en el cas del català (o valencià) haurien de buscar sinèrgies entre el Ramon Llull i l'Instituto Cervantes per trobar fórmules de promoció de la nostra llengua a l'exterior.